فرهنگ و هنر گیلان

فرهنگ و هنر گیلان
در این وبلاگ مسایل جنگ نرم و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و... گیلان ارائه می شود.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 53
بازدید ماه : 52
بازدید کل : 7191
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



شیوه بصیرت بخشی

مفهوم شناسی

         بصیرت در لغت عربی به معنای عقیده قلبی، شناخت، یقین ، زیرکی و عبرت آمده. دراصطلاح عرفانی و فلسفی عبارت است از : قوه ای در قلب شخصی که به نور قدسی منور بوده و شخص به وسیله­آن، حقایق اشیاء و امور را درک می­کند ، همان گونه که شخص، به وسیله چشم، صورت ها وو ظواهر اشیاء را می بیند. البته برخی گفته اند: بصیرت، معرفت و اعتقاد حاصل شده در قلب، نسبت به امور دینی و حقایق امور است.

تعریف بصیرت :

با این همه مراد از بصیرت در عرف سیاسی و اجتماعی، همان قدرت تشخیص مسایل پیچیده ساسی، اجتماعی، درک و فهم درست آن، برای دست یابی به راهکارهای مفید و سازنده در این حوزه ها می باشد. صاحب رای و بصیرت کسی است که بتواند در هنگام بحران ها و فتنه های اجتماعی ، حق را از باطل تشخیص دهد و موضع مناسب با آن را اخذ کند و در سیاهی فتنه ها وتاریکی آن بتواند با نور معرفت تقوای الهی، مسیر خویش را بشناسد و در مسیر حرکت کند.

حضرت علی (ع) از واژه بصیرت در جنگ جمل استفاده کردند و فرمودند : شیطان با همه توان به میدان آمده و سواره نظام و پیاده نظام خود را آورده است ولی من با یصیرت خود آمده ام و از این میدان داری شیطان، واهمه ندارم.

اهل بصیرت  :

امیر مومنان علی علیه السلام کسی را با بصیرت می داند که بشنود و بیندیشد نگاه کند و ببیند، از عبرت ها بهره گیرد ، آنگاه راه روشنی را بپیماید و بدین ترتیب از افتادن در پرتگاه ها دوری کند .

یکی از ویژگی های برجسته یاران امام حسین علیه السلام در جریـان عاشورا بصیـــرت می باشد. امام صادق (ع) در باره حضرت عباس (ع) با تعبیر « نافذالبصیره » یاد می کند که گویای عمق شناخت آن شهید است.

روش های بصیرت افزایی

تقوای الهی

خداوند « فرقان » و « مخرج » را حاصل تقوای خدادای می داند . انسان برای این که به بصیرت و روشنگری واقعی برسد ، می بایست با مهار نفس خود هر گونه ناپاکی را ار خود بزداید و تقوای فطری پیشه کند . هنگامی که تقوای فطری که عاری از پیلیدی و ناپاکی هاست ، در انسان وجود داشته باشد ، آن گاه است که هدایت الهی از طریق وحی و الهام در وی تاثیر گذار خواهد بود و اهل ایمان به خدا و پیامبر (ص) وقرآن می شود و درهــای بصیرت بر روی وی گشــوده می­گردد و چشم و دلش به گونه ای دیگر به مسایل می نگرد و آنها را تحلیل و تبیین می کند و توصیه هایی را رد دستور کار خویش قرار می هد.

 از نظر قرآن بصیرت وروشنگری ، بینش و نگرش در ست و صحیحی است که آدمی با این امور می تواند آن را به دست آورد . بنابر این کسانی که به وسیله اعضاء و جوارح خویش تنها در اندیشه پاسخ گویی به خواسته های نفسانی هستند ، نمی توانند به بصیرتی دست یابند که حقایق را بر آنان مکشف سازد و آنان را نسبت به کار درست از نادرست آگاه و هوشیار کند و قدرت تشخیص شان را افزایش دهد ودرنهایت ار کار نادرست باز دارد .

به قدرت تشخیص حق از باطل و درست از نادرست یعنی بصیرت اشاره می­کند. و تقوا را از مهم ترین عوامل تحقق بخش بصیرت و روشن دلی در آدمی بر می­شمارد .

 

اطاعت از حجت زمان و شناخت مطالبات او

 

این عامل از کلیدی ترین و در بسیاری از مواقع از اصلی ترین راه حل افزایش بصیرت است . مصادیق فراوانی وجود دارد که مردمانی به سبب اطاعت و عدم اطلاعت از حجت و ولی زمان هدایت یا گمراه شدند. خداوند متعال همواره حجت هایی بر مردم قرار می دهد تا راهنمای ایشان باشد و خصوصیات در مشتبهات و فتنه ها لزوم پیروی از ایشان مضاعف می شود . ولایت فقیه کامل ترین و عالی ترین مصداق حجت الهی است و در مقطع کنونی پشتیبانی از وی و شناخت مطالبات ایشان و عمل به آن ، کشور وانقلاب را از هرگونه خطری حفظ می کند . ولی فقیه کامل ترین و بهترین مرجع روشنگری و بصیرت افزایی است . نظریه ولایت فقیه راه را بر روشنگری بر تفسیر به رای (در مسایل سیاسی و اجتماعی) که عامل تشتت و پراکندگی خواهد شد، بسته است و منویات وی بهترین نقشه راه یک جامعه اسلامی است.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, توسط محمدزاده
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :